TERVEYTTÄ JA HYVINVOINTIA EDISTÄVÄN MATKAILUKOHTEEN MENESTYKSEN AVAIMET
Matkailukohteen johtamisen näkökulmasta matkailukohteella on monia intressiryhmiä,
joiden tarpeita ja toiveita sen pitäisi tyydyttää. Kolme tärkeintä ovat
matkailijat, kohteen matkailuyritykset sekä paikalliset asukkaat. Matkailukohteen
johtamisen juuret ulottuvat monissa maissa ainakin 1950-luvulle, jolloin syntyi
niin maa- kuin paikkakuntakohtaisiakin markkinointiorganisaatioita. Tällaisten
organisaatioiden pääasiallinen tehtävä oli toteuttaa verovaroin kohteen
yhteismarkkinointia ja matkailijaneuvontaa.
Matkailijamäärät ovat kasvaneet vuosikymmenten aikana, mutta samalla myös
matkailupalveluita tarjoavien kohteiden määrä. Kilpailu matkailijoista on kovaa
ja matkailijat yhä vaativampia. Kohteen menestymiseksi pelkkä markkinointi ei
riitä, vaan matkailukohdetta tulee kehittää suunnitelmallisesti vastaamaan niin
asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin kuin toimintaympäristön muutoksiinkin.
Alastair Morrison listaa kattavassa kirjassaan Marketing and Managing Tourism
Destinations (2013) matkailukohteen johtamiselle kuusi tehtäväkenttää:
-
Matkailukohteen toimijoiden johtajuus ja koordinointi
-
Kohdetason suunnittelu ja tutkimus
-
Kohteen kokonaispalvelutarjonnan kehittäminen
-
Kohteen markkinoinnin suunnittelu, toteutus ja arviointi
-
Kumppanuussuhteiden luonti erityisesti kohteen
ulkopuolisiin matkailuorganisaatioihin, matkanjärjestäjiin ja muihin
sidosryhmiin
-
Suhteiden hoito paikallisiin päättäjiin, asukkaisiin,
järjestöihin jne.
Useammat tutkijat ovat tehneet malleja matkailukohteen kilpailukyvystä.
Crouchin tutkimusten mukaan (Modelling Destination Competitiveness – A
Survey and Analyses of the Impacts of Competitiveness Attributes, 2007) matkailukohteen kilpailukykyyn kannalta
merkityksellisimpiä tekijöitä ovat:
-
kohteen luonnonmaantiede sekä ilmasto
-
kohteen kulttuuri ja historia
-
aktiviteettitarjonta
-
matkailun peruspalvelut kuten majoitus-, ruoka- ja
liikennepalvelut
-
matkailijoiden tietoisuus ja mielikuvat kohteesta
-
erikoistapahtumat
-
viihdetarjonta
-
yleinen infrastruktuuritaso
-
saavutettavuus
-
asemointi&brändi
WelDest-hankkeen alussa
uumoiltiin, että yllä mainittu yleinen lista matkailukohteen kilpailukyvyn
kannalta merkityksellisimmistä tekijöistä ei välttämättä sellaisenaan päde
terveyttä ja hyvinvointia edistävään matkailukohteeseen. WelDest:n
tutkimusvaiheen tulokset osoittivatkin, että terveyttä ja hyvinvointia hakevat
matkailijat arvostavat erityisesti luontoa, kaunista ympäristöä sekä
laadukasta, henkilökohtaista ja kokonaisvaltaisesti kehon, mielen ja sielun
hyvinvointia edistävää tarjontaa. Esimerkiksi ilmastolla, historialla,
tapahtumilla ja viihteellä ei näytä olevan yhtä suurta merkitystä terveyteen ja
hyvinvointiin erikoistuneissa kohteissa kuin monen muun tyyppisissä matkailukohteissa.
WelDestin asiantuntijahaastatteluiden tulokset vahvistivat myös
suunnitelmallisen matkailukohteen kehittämisen sekä kohteen niin yksityisten
kuin julkistenkin toimijoiden yhteistyön tarpeen. Oheinen malli ja sitä
selittävä tiivistelmä kuvaavat WelDest-hankkeen tutkimustulosten perusteella terveyttä
ja hyvinvointia edistävän matkailukohteen kehittämisen ja johtamisen
ydintoiminnot, niitä ohjaavat tekijät sekä
kohteen keskeiset resurssit ja palvelut.
HYVINVOINTIMATKAILUN KEHITTÄMISEEN UUSIA EVÄITÄ WELDEST-HANKKEESTA
Turun ammattikorkeakoulun vetämä kansainvälinen hyvinvointimatkailukohteiden kehittämishanke WelDest on päättynyt ja tulokset ovat nyt niin yritysten, matkailukohteiden johtamisesta vastaavien organisaatioiden kuin alan opetus- ja kehittämistehtävissä toimivienkin hyödynnettävissä. Hankkeen tuloksena on syntynyt mm.:
· käsikirja Developing a Competitive Health and Well-being Destination
· opettajaohjeistus käsikirjan käyttöön korkeakouluopetuksessa sekä täydennyskoulutuksessa
· itsearviointi- ja kehittämistyökalu hyvinvointimatkailukohteille
· tietoa suomalaisten terveys- ja hyvinvointimatkailijoiden matkakohteen valintakriteereistä, tarpeista sekä asiakastyytyväisyydestä
· kartoitus suomalaisista terveyttä ja hyvinvointia edistävistä matkailukohteista.
Käsikirja hyvinvointimatkailukohteen johtamisesta ja kehittämisestä
Sähköisessä muodossa oleva käsikirja Developing a Competitive Health and Well-being Destination on maksutta ladattavissa oleva rautaisannos uusinta tutkimustietoa liittyen hyvinvointimatkailun trendeihin, hyvinvointimatkailijoiden profiileihin, asiakkaiden arvostamiin palveluihin, infrastruktuuriin sekä kohteen muihin vetovoimatekijöihin. Kirja avaa myös matkailukohteen johtamisesta vastaavan organisaation tehtäväkenttää, kohteen yksityisten ja julkisten toimijoiden verkostoitumisen merkitystä sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävän matkailun keskeisiä konsepteja. Teoksesta löytyy myös kosolti tietoa matkailukohteen strategiatyöstä, sen linkittämisestä ylemmän tason suunnitelmiin, kohdebrändin johtamisesta sekä laadun kehittämisestä.
Käytännönläheisyyttä kirja tarjoaa peräti 20 case-esimerkillä hyvinvointimatkailukohteiden kehittämisestä, konsepteista ja parhaista käytänteistä ympäri maailmaa, mukaan lukien Naantali, Härmä ja Ruka. Opettajia ajatellen käsikirjasta on linkki ohjeistukseen, josta opettaja saa tietoa käsikirjan kunkin kappaleen osaamistavoitteista sekä esimerkkejä lähiopetuksen keskustelutehtävistä sekä kirjallisista tehtävistä. Viimeksi mainituissa painopiste on tietoperustan soveltamisessa käytäntöön valituissa potentiaalisissa/olemassa olevissa hyvinvointimatkailukohteissa.
Kirjaan liittyy myös itsearviointi- ja kehittämistyökalu, jonka avulla potentiaalinen terveys- ja hyvinvointimatkailukohde voi arvioida omaa toimintaympäristöään, palvelutarjontaansa, heikkouksiaan ja vahvuuksiaan sekä kehittämistarpeitaan. Työkalu sopii mainiosti tukemaan esimerkiksi matkailukohteen strategiatyötä sekä toimijoiden verkostoitumista. Opettajien/kouluttajien ohjeistuksesta löytyy myös esimerkki siitä, miten itsearviointi- ja kehittämistyökalua voidaan käyttää matkailukohteessa kehittämistyöpajassa.
Kuva hyvinvointimatkailijoista tarkentui
WelDest-hankkeen kyselyyn vastasi kesällä 2013 kaikkiaan 2177 suomalaisten kylpylöiden tai kuntoutuslaitosten postituslistoilla olevaa henkilöä. Vastaajiksi pyydettiin henkilöitä, jotka olivat vierailleet vähintään kahden vuorokauden ajan jossakin hyvinvointimatkailukohteessa viimeisen kahden vuoden aikana ja käyttäneet siellä hoitopalveluita. Useimmissa kyselyn kysymyksissä vastaajaa pyydettiin vastaamaan liittyen viimekertaiseen hyvinvointimatkaansa. Idea hyvinvointimatkailukohteen valintaan kumpusi tutkimuksen mukaan useimmiten aiemmasta positiivisesta kokemuksesta. Lähes kolmannes vastaajista oli tyytyväisenä aiempaan vierailuunsa päätynyt uudelleen samaan paikkaan. Seuraavina matkustuskipinän synnyttäjinä tulivat tärkeysjärjestyksessä Internet, sanoma- ja aikakausilehdet sekä tutun suositus.
Kohdetta valittaessa eniten vaa’assa painoivat kohteen sopiva hintataso, tarpeita vastaava majoitustarjonta, mahdollisuus tehdä jotain terveytensä eteen sekä kohteen luonnonkauneus. Tiedusteltaessa tarkemmin, mitä vastaajat tarkoittivat mahdollisuudella tehdä jotain terveytensä eteen, oli kaksi kolmasosaa vastaajista kiinnittänyt huomionsa yleisesti kohteen tarjoamiin rentoutumismahdollisuuksiin. Erityisesti ulkoliikunta- mutta myös sisäliikuntamahdollisuudet, hemmottelevat kylpylähoidot sekä mahdollisuus nauttia luonnonympäristöstä ja maisemista kiinnostivat seuraavaksi eniten terveyttä edistävinä tekijöinä.
Kun kysyttiin yleisesti, mitä tarpeita vastaajalla tavallisesti on, kun hän valitsee terveyttä ja hyvinvointia edistävän matkan, toistuivat halu paeta arkipäivän paineita sekä tarve parantaa henkistä hyvinvointia yli puolessa vastauksista. Halu viettää yhteistä aikaa perheen tai ystävien kanssa sekä tarve parantaa fyysistä kuntoa ilmeni lähes puolella vastaajista. Kysymykseen palvelutarjonnasta yli puolet vastaajista arvosti eniten sauna- ja allastarjontaa, kolmannes ulkoaktiviteetteja ja seuraavina tulivat terveellinen ruoka, kauneus- ja hemmotteluhoidot sekä kuntouttavat hoidot.
Samoilla kysymyksillä neljässä muussa hankemaassa tehdyn tutkimuksen tulokset osoittavat, että rentoutuminen nähdään muuallakin keskeiseksi tavaksi edistää terveyttä ja hyvinvointia. Hyvinvointimatkakohdetta valittaessa muiden maiden tuloksissa ykkösvaikuttimeksi nousi tuttavien suositus. Hintataso tai sauna- ja allastarjonta eivät merkitse muissa maissa aivan yhtä paljon kuin Suomessa, vaan ennen kaikkea hoitotarjonta.
Luonto, maisema ja ulkoaktiviteetit olivat tärkeitä suomalaisillekin vastaajille, mutta niiden arvostus on vielä korkeammalla muissa, tiheämmin asutuissa maissa. Myös paikallisen luonnon resursseihin, kuten mutaan, mineraalilähteisiin, yrtteihin jne. perustuvat hoidot ovat muualla Suomea enemmän arvossaan.
Matkailijan on työlästä löytää Suomesta hyvinvointia ja terveyttä edistävä kohde
Hankkeen aikana etsittiin hyvinvointimatkailukohteita ”asiakkaan silmin” eli käytiin läpi kaikki matkailukohteet Hangosta Utsjoelle niiden nettisivustojen pohjalta. Kriteereinä käytettiin asiakkaiden näkemyksiä hyvinvointia ja terveyttä edistävästä kohteesta, eli WelDestin kuluttajakyselyn tuloksia siitä, mitä matkailija odottaa hyvinvointimatkailukohteelta. Kriteerien mukaan matkailukohteesta piti löytyä terveyttä ja hyvinvointia edistäviä hoitoja sekä tiloja ja infrastruktuuria, kuten saunoja, uima-altaita ja liikuntaan houkuttelevia suorituspaikkoja. Kriteerinä oli myös luonnon läheisyys sekä ravintola- ja hotellipalvelujen löytyminen. Matkailukohteen mittapuuna oli myös se, että toimijoita pitää olla useampia eli yhtä yritystä ei katsottu matkailukohteeksi. Matkailukohteen johtamisesta vastaava jonkinlainen organisaatio oli myös vaatimuksena, samoin se, että kohdetta myös markkinoidaan hyvinvointimatkailukohteena. Käytettyjen kriteerien perusteella todettiin, että ainakin Levi, Ylläs, Vuokatti, Kuopio-Tahkon alue, Mikkeli, Lappeenrannan ja Imatran seutu, Heinola sekä Naantali täyttävät hyvinvointia ja terveyttä edistävän matkailukohteen vaatimukset. Lisäksi tunnistettiin useampia rajatapauksia, eli kohteita, jotka palvelutarjontansa ja luonnonympäristönsä perusteella sopivat hyvinvointimatkailukohteeksi, mutta joita ei vielä sellaisena markkinoida tai joissa tarjonta on vielä yhden yrityksen varassa tai jotka nettisivujen niukan informaation perusteella eivät näyttäydy asiakkaalle hyvinvointimatkailukohteena.
Yleinen havainto oli, että lähes jokaisen suomalaisen matkailukohteen nettisivuilta löytyivät samat linkit: majoitus, ravintolat, nähtävyydet, aktiviteetit ja tapahtumat. Matkailukohteen profiili ja kohderyhmäajattelu ovat piilossa. Terveydestä ja hyvinvoinnista kiinnostunut matkailija joutuu surffaamaan epätoivoisesti läpi matkailukohteita ja niissä toimivia yrityksiä löytääkseen vaikkapa ohjatun sauvakävelytunnin, vähäkalorisen lounaan, mustikanpoimintaretken tai turvesaunan.
Verkostoitumalla ja monialaisuudella eteenpäin
WelDest-hankkeen tuloksissa tuotteistamisen tärkeys yritystasolla, mutta myös matkailukohteen johtaminen ja verkostojen voima painottuvat. Kaikkia hyvän olon elementtejä ei tarvitse saada saman katon alta, kunhan ne saatetaan asiakkaalle helpoiksi löytää ja kohteessa osataan hyödyntää eri alojen osaamista. Asiakkaiden odotustaso nousee. Maailmalla wellness-kokemuksia hankkineet suomalaisetkin odottavat yhä henkilökohtaisempaa palvelua, esteettisesti miellyttäviä puitteita sekä tietoa hoitojen terveysvaikutuksista. Myös kokonaisvaltaisessa tarjonnassa on vielä parannettavaa. Tällä hetkellä on tarjolla runsaasti fyysisen hyvinvoinnin ja kauneuden palveluita, mutta henkisen hyvinvoinnin tarjonta on lähes olematonta. Matkailupalveluiden kehittämiseen kannattaakin kytkeä mukaan esimerkiksi terveyden ammattilaisia, ekopsykologeja, luonnontuote- tai hyvinvointiteknologiayrittäjiä.
WelDest-seminaarin
kansainvälistä antia
Turun ammattikorkeakoulussa 16. - 17.9.2014 järjestetty WelDest-hankkeen loppuseminaari tarjosi kuulijoille hankkeen lopputulosten lisäksi myös tunnettujen kansainvälisten hyvinvointimatkailun asiantuntijoiden näkemyksiä. Esityksissä käsiteltiin laajasti nykykysyntää kansainvälisesti, mutta myös perinteitä eri maista.
Hyvinvointimatkailua
pitkään tutkinut Laszlo Puczko Unkarista lähestyi wellness-teemaa markkinoinnin
näkökulmasta. Hän ei halunnut nähdä wellnessiä uutena trendi-ilmiönä, vaan
korosti hyvinvointimatkailun satoja, jopa tuhansia vuosia vanhoja perinteitä
esimerkiksi kuumien lähteiden osalta. Puczko totesi, että markkinoijat yrittävät
aina löytää jotain uutta houkutellakseen asiakkaita. Jos kymmenen vuotta sitten
myytiin tuotteiden vihreillä arvoilla, nyt myydään wellnessillä. Hän varoitti
wellness-pesusta vertaamalla sitä käsitteeseen viherpesu. On vaara, että
mainosnikkarit käyttävät wellness-sanaa heppoisesti ja sen myötä ihmisten
kiinnostus wellness-leimattuun tarjontaan saattaa vähetä. Muoti-ilmiön lisäksi
on monia muita syitä, miksi yritykset ja matkailukohteet pyrkivät mukaan
wellness-bisnekseen, esimerkiksi sesonkivaihteluiden tasaaminen ja
erilaistumisen tarve. Puczko korostikin, että aitojen wellness-kohteiden on
syytä vaalia kilpailuetuaan eli vahvuuksiaan kuten lähteitään, muita luonnon
parantavia resurssejaan tai hoitoperinteitään, joilla on tutkittuja
terveysvaikutuksia. Hän korosti, että paikkakunnan hyvinvointia tuottavista
resursseista ei saisi tehdä vain varakkaiden matkailijoiden etuoikeutta, vaan
hyvinvointimatkailukohteen pitäisi tarjota palveluitaan kohtuuhintaan myös
paikallisille.
Ruotsalainen Anna
Bjurstam ja hänen yrityksensä Raison d’Etre on suunnitellut joukon maailman kuuluisimpia
kylpyläkonsepteja, esimerkiksi Aman, Taj Jiva ja Kempinski Spa. Hän on
kehitellyt myös pohjoismaisen hyvinvointikonseptin Liv Nordic, johon voi
tutustua Tukholman perinteikkäässä Grand-hotellissa. Anna piti wellnessiä
todellisena megatrendinä ja perusteli sitä tilastoilla ja tutkimuksilla: kylpylämatkailu
kasvaa kaikilla mantereilla ja tutkimusten mukaan yhä useammat haluavat ostaa
terveellisempää elämäntapaa tukevia palveluita. Wellness-asiakas käyttää
huomattavasti enemmän rahaa kuin keskivertomatkailija: ulkomaalainen
wellness-matkailija 65 % enemmän ja kotimainen wellness-matkailija peräti 150 %
enemmän. Tulevaisuudessa hän arvioi ainutlaatuisuuden, paikallisuuden, henkisen
hyvinvoinnin, vaihtoehtohoitojen ja työhyvinvoinnin merkityksen kasvavan.
Pietarilainen konsultti
Nina Tsymbal (kuvassa) kertoi venäläisten kylpyläperinteistä ja hyvinvointimatkailu-käyttäytymisestä.
Neuvostoliiton aikaan noin 40 % kävi parantolatyyppisissä sanatorioissa ja ennalta
ehkäisevissä profilactoriumeissa esimerkiksi Krasnodarin, Kaukasian tai Krimin
alueilla. Vuodesta 2011 tällaisia
terveysmatkoja ei enää kustanneta julkisin varoin. Perinteistä johtuen suuri
osa keski-ikäisistä tai vanhemmista venäläisistä odottaa terveyslomalta
päivittäin useita hoitoja, esimerkiksi hydro- tai fysioterapiaa, sekä
lääkärintarkastusta.
Viime vuosina yksityisten investointien myötä Venäjälle on
rakennettu lukuisia tasokkaita wellness-hotelleja esimerkiksi Sotšiin ja Anapaan. Ne
tarjoavat edelleen pitkiä 2 – 3 viikon jaksoja, mutta myös lyhyempiä paketteja
esimerkiksi kauneusloma- ja stressinpoistoteemoilla. Uuden tarjonnan myötä myös
perheistä on tullut kohderyhmä hyvinvointimatkailussa. 30 – 40 -vuotiailla ei
ole enää sanatoriokokemuksia Neuvostoliiton ajoilta ja heidän odotuksensa
wellness-lomalta vastaavat pitkälti länsimaista kuluttajaa. Tsymbalin arvion mukaan ainakin 10 % ulkomaille
matkustavista venäläisistä käyttää matkan aikana myös wellness-palveluita,
kotimaan matkailijoista ainakin viidennes. Esimerkiksi Venäjän sisäisessä
matkailussa vahva Alean-matkanjärjestäjä tarjoaa terveysmatkoja eri puolille
laajaa Venäjää. Kohdevalinta tehdään pääasiassa Internet-sivujen sekä ystävä-/somesuositusten
perusteella, jolloin kiinnitetään huomio kohteen terapeuttiseen profiiliin, ts.
mitä terveyttä edistäviä menetelmiä, luonnon resursseja ja ammattitaitoa on
tarjolla. Tsymbalin mukaan Suomen mahdollisuudet houkutella venäläisiä
hyvinvointimatkailijoita ovat erityisesti ruoan ja ympäristön puhtaudessa,
palvelutilojen siisteydessä, saunassa ja hiljaisuudessa. Haasteena on Suomen
hintataso, sillä kotimaassa venäläinen hyvinvointimatkailija käyttää
keskimäärin noin 40 euroa/päivä.
Sosionomi (YAMK) -tutkinnon opinnäytetyössään Minna Mäki Turun ammattikorkeakoulusta perehtyi siihen, mitä mindfulness on. Alla otteita hänen mielenkiintoisesta opinnäytetyöstään.
MINDFULNESS - tietoista läsnäoloa
Mindfulness eli tietoinen läsnäolo on olemista täysin tietoisena tässä ja nyt. Tietoinen siitä, mitä tapahtuu juuri nyt, ilman tilanteen, ajatuksen tai tunteen arvostelua tai suodattamista. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että tietoinen läsnäolo on elämistä tässä hetkessä keho ja mieli tiedostaen. Tietoiseen läsnäoloon liittyy olennaisesti tunteet ja tunteiden hallinta. Meditaatio ja hengitysharjoitukset ovat tietoisen läsnäolon harjoittamisen peruselementtejä. Lisäksi tietoista läsnäoloa voidaan harjoittaa joka hetki ja missä tilanteessa tahansa epämuodollisin harjoittein.
Tietoisen läsnäolon juuret ovat ikivanhassa buddhalaisessa
meditaatiossa. Nykyään se on levinnyt laajalle myös länsimaiseen lääketieteeseen,
eikä enää siis rajoitu pelkästään psykologian tai hyvinvoinnin alueille.
Lääkärit määräävät tietoista läsnäoloa muun muassa stressiin ja kipuihin. Tietoinen
läsnäolo auttaa meitä pääsemään lähemmäs itseämme, ihmettelemään sitä, keitä me
oikeastaan olemme. Tietoinen läsnäolo auttaa tunnistamaan totutut
käyttäytymismallimme ja ajatuskaavamme. Tietoisen läsnäolon kautta voimme
vaikuttaa psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiimme. Ei ole kuitenkaan helppoa
tarkastella omaa ongelmakäyttäytymistään, sillä havaintomme
saattavat olla ristiriidassa sen kuvan kanssa, jollaisena haluamme itsemme
nähdä. Voi olla haastavaa katsoa itseään ja pysyä puolueettomana häpeän,
syyllisyyden ja pelkojen nostaessa päätään. Itsetutkiskelu ja itsetuntemus on
tärkeää ja arvokasta työtä, vaikka se välillä onkin hyvin vaikeaa.
Tietoisen läsnäolon termi on lähtöisin sanasta sati, joka on
paalinkielinen sana ja se käännetään englanniksi mindfulness, joka suomennetaan
tietoinen läsnäolo tai tietoisuustaito. Tietoisesta läsnäolosta sanotaan, että
se on kuin peili; se heijastaa vain sen, mitä tapahtuu juuri nyt. Tietoisen
läsnäolon perusperiaatteita ovat tuomitsemattomuus ja kritiikittömyys.
Objektiivinen havainnointi on kuitenkin vaikeaa, ellei samalla hyväksy omia
vaihtelevia mielentiloja. Jotta voimme esimerkiksi havainnoida pelkojamme,
meidän on hyväksyttävä se tosiasia, että pelkäämme. Etenkin negatiivisten
tunteiden havainnoiminen on haastavaa, juuri niiden hyväksymisen vaikeuden
takia. Puolueettomuudella tarkoitetaan tietoisessa läsnäolossa sitä, että se ei
ota kantaa puolesta eikä vastaan. Toisin sanoen, se ei pakoile ikäviä
mielentiloja, eikä hullaannu hyvistä mielentiloista. Tunteet ja havainnot ovat
tasavertaisia. Tietoinen läsnäolo on sitä, että tarkkaillaan ilmiöitä niin kuin
ne tapahtuisivat ensimmäistä kertaa.
Tietoisessa läsnäolossa on kolme perustoimintoa. 1) Asiat
nähdään niin kuin ne ovat 2) Se muistuttaa meitä siitä, mitä meidän on määrä
tehdä ja 3) Se näkee kaikkien ilmiöiden todellisen luonteen. Ajatteleminen ei
ole tietoista läsnäoloa. Meillä on vuosikausien tottumus juuttua ajatuksiimme,
ainoa tapa vapautua niistä on tietoinen läsnäolo. Ajatusprosessista voi
vapautua huomioimalla ajatuksensa ja sitä kautta voimme palauttaa huomiomme
meneillään olevaan hetkeen ja tapahtumiin. Tämä tarkoittaa sitä, että ihminen olisi avoin
tapahtumille, ymmärtäisi omia reaktioitaan ja kykenisi sitä kautta tekemään
viisaampia valintoja.
Tietoisessa
läsnäolossa pyrkimyksenä ei sinänsä ole päästä eroon ongelmista, vaan oppia
hyväksymään elämä sellaisenaan. Tietoinen läsnäolo on parhaimmillaan tila,
jossa on avaruutta kuuntelulle ja vastaanottamiselle. Se vaatii sitä, että
ihminen on sinut sekä sisimpänsä, että ulkoisen ympäristönsä kanssa. Monesti
lapsuuden ydinperheessä juurtuneet tavat ovat käytössä aikuisenakin. Ihmisen on
vaikeaa murtaa vanhoja käyttäytymistapoja, vaikka hän jollain tasolla
tiedostaakin, että ne eivät enää toimi. Tietoinen läsnäolo auttaa havahtumaan
ja havaitsemaan nämä opitut käytössä olevat käytös- ja ajattelumallit. Tämän
päivän hektinen elämänmuoto ei edesauta meitä pysähtymään ja muuttamaan
toimintaamme. Elämme ikään kuin putkessa, jonne on helppo jäädä. Yritämme
kenties tällä tavoin suojella itseämme liialta kuormitukselta, kritiikiltä tai
omilta tunteiltamme. Usein putkimainen elämäntyyli antaa tunteen, että pystymme
kontrolloimaan elämäämme. Tosiasiassa tällöin aito persoonamme vaimenee ja
elämästämme karsiutuu into, ilo ja luovuus. Läsnäolo on ihmisen luonnollinen
olotila, se ei ole mitään elämää suurempaa ja mystistä. Läsnäolon elinehto on
kiireettömyys ja hiljentyminen. Nämä saattavat ahdistaa kuitenkin ihmistä, joka
elää hektistä elämää ja jolla on tunne siitä, että tämäkin on taas yksi asia,
joka pitäisi suorittaa.
Jos emme ole tietoisia itsestämme, ohitamme helposti kehomme
viestit erilaisista väsymystiloista, kivuista, rasituksesta tai epänormaaleista
tuntemuksista, saatamme tajuta liian myöhään olevamme sairaita. Esimerkkinä
niskakipu; emme aluksi kiinnitä siihen huomiota ja oireilu tuntuu niskan
jäykkyytenä. Jo tämän pitäisi olla merkki siitä, että huomioisimme, mistä jännitystila
ja jäykkyys johtuvat. Ohitamme tämänkaltaiset viestit kuitenkin helposti ja
pian huomaamme kivun kroonistuneen ja voimistuneen. Viikkoja ja jopa vuosia
jatkuneena tämänkaltainen tilanne häiritsee hälytysmekanismeja ja
lopputuloksena saattaa olla elinikäinen häiriötila, jopa reuma. On kuitenkin
syytä erottaa tarkkaavaisuus neuroottisesta itsensä tarkkailusta. Tietoisen
läsnäolon tavoitteet, tarkkaavuuden lisääminen ja harjoittaminen ovat
psyykkisen terveyden lisäksi tärkeää siis myös fyysisen terveyden kannalta.
Tarkkaavaisuuden lisääntyminen vahvistaa itsesäätelyä ja lisää hyvinvointia.
Haasteena on kuitenkin se, että saatamme tehdä vääriä havaintoja itsestämme,
jotka johtavat pahimmillaan suoranaiseen erehdykseen ja erehdymme pitämään
luulemaamme totuutena. Siksi onkin tärkeää, että tietoisuutta harjoitetaan
aktiivisesti, päivittäin, jotta harjaannutamme aistimme havaintoihin; osaamme
tulkita mitkä ovat todellisia tuntemuksia ja havaintoja, mitkä ehkä tilanteesta
johtuvien tunteiden aiheuttamia havaintoja, jotka eivät kuitenkaan ole
todenperäisiä.
Tietoista läsnäoloa voidaan harjoittaa niin sanotusti
muodollisilla ja epämuodollisilla tavoilla. Muodollisia harjoituksia ovat
esimerkiksi meditaatio- ja hengitysharjoitukset. Tietoinen hengittäminen toimii
useasti meditaatioharjoituksen perustana siksikin, että hengitys kulkee aina
ihmisen mukana. Nykyihmiset hengittävät usein hyvin pinnallisesti ja nopeasti.
Palleahengitystä eli hengitystekniikkaa, jossa ilma vedetään ei ainoastaan rintakehään,
vaan palleaan saakka, käytetään monesti stressin ja ahdistuksen lievittämiseen.
Yksi tietoisen läsnäolon muodollisista hengitysharjoituksista on viidentoista
minuutin tietoisen hengityksen harjoitus. Siinä voidaan joko istua tai maata
silmät suljettuina ja pyritään keskittymään hengitykseen; miltä hengitys
tuntuu, miten se alkaa pikkuhiljaa rentouttaa kehoa ja mieltä. Mieli pyrkii
usein harhailemaan harjoituksen aikana muualle, mutta tietoisen läsnäolon
hengen mukaisesti ajatukset ja tunteet vain pannaan merkille ja annetaan niiden
mennä.
Kehomeditaatio on toinen tietoisen läsnäolon muodollisia
harjoituksia. Jos ihminen malttaa kuunnella kehon viestejä, se kertoo, mitä
tarvitsemme ja sitä kautta voimme edistää terveyttä ja hyvinvointia.
Kehomeditaatiossa on tavoitteena yksinkertaisesti omassa kehossa olemisen
kokemus. Suurin osa viettää aikaansa niin sanotusti kehonsa ulkopuolella. Tämä
tarkoittaa sitä, että mietimme jatkuvasti tulevaa, mennyttä tai olemme muuten
vain uppoutuneita ajatuksiimme. Kehomeditaatiossa tullaan ensin tietoisiksi
kehon fyysisistä tuntemuksista tarkastelemalla, miltä kehossa missäkin kohtaa
tuntuu ja mitä kehossa on meneillään. Kehomeditaatio on hyvä tehdä
makuuasennossa, jos kykenee olemaan nukahtamatta. Kehomeditaatioon on hyvä
käyttää kunnolla aikaa, vähintään puoli tuntia. Ajatuksena kehomeditaatiossa on
niin sanotusti skannata koko keho, tietoisesti läsnä ollen ja keskittyen juuri
siihen kohtaan kehoa, mitä käydään läpi. Tällä tavoin käydään koko keho
varpaista päälakeen läpi. Tunnustellen, kuulostellen, miltä kehossa tuntuu ja
pyritään rentouttamaan kaikki kehon osat. Tällä tavoin keskittyen ja
täydellisesti läsnä ollen, ihminen kykenee havaitsemaan kehostaan kohdat, jotka
ovat kenties jumissa, puuduksissa tai jännittyneitä ja ihminen voi reagoida
niihin tarpeen vaatimalla tavalla. Kuulostella, onko tarvetta varata
esimerkiksi hieroja tai kenties mennä lämpimään kylpyyn. Jooga kuuluu vahvasti
tietoisen läsnäolon muodollisiin harjoituksiin ja siinä on sama ajatus kuin
kehomeditaatiossa; saada mieli ja keho toimimaan yhteen.
Tietoisen läsnäolon epämuodollisia harjoituksia voi tehdä
missä ja milloin vain. Epämuodollisia harjoituksia ovat esimerkiksi tietoinen syöminen,
tietoinen kävely metsässä tai vaikka vain hampaiden harjaaminen tietoisesti.
Monesti ihminen huomaa vain laittavansa ruokaa suuhunsa ja lautasen tultua
tyhjäksi, ei edes osaa sanoa, paljonko tuli syötyä tai miltä ruoka maistui.
Tietoinen syöminen on sitä, että näkee, kokee ja maistaa syömänsä. Tällöin ei tule
syödyksi kenties liikaa, ruoka tuottaa enemmän nautintoa ja ruokaa tulee
pureksittua paremmin. Tietoista läsnäoloa voi sovittaa kaikkeen arkiseen
tekemiseen. Yksinkertaisuudessaan se on sitä, että kiinnität huomiota siihen,
mitä olet juuri tällä hetkellä tekemässä. Todennäköisesti keskityt tekemisiisi
näin paremmin, työnjälki paranee, etkä ole niin stressaantunut.
Meditaatio
Meditaatio siis liittyy olennaisena osana tietoiseen
läsnäoloon ja sen harjoittamiseen. Meditaatio on vaativaa ja vaatii
onnistuakseen aikaa ja energiaa, sisukkuutta ja itsekuria. On nähtävissä, että
psyykkinen huonovointisuus on lisääntynyt viime vuosikymmeninä ja moni ihminen
on jo havainnut, että oma elämä kaipaa muutosta ja voisi kenties olla jokin
parempi tapa elää. Ajoittain onnistumisen kokemukset saavat aikaan illuusion
siitä, että elämä on hallinnassa ja elämä on rikasta ja tyydyttävää. Ihminen on
luonnostaan kärsimätön ja estoinen, kukaan ei ole niistä vapaa. Useimmat
saattavat kuitenkin peittää ja tukahduttaa nämä ominaisuudet itsessään ja se
vaatii kulisseja ja suojamuureja. Tunteet eivät kuitenkaan katoa, vaan ne ovat
jossain syvällä meissä. Ihminen on usein oravanpyörässä, ihan kuin jokin ääni
huutaisi sisällä: ”Lisää, kovempaa, enemmän”.
Ihminen tavoittelee onnellisuutta ja rauhaa ja nämä ovat
olemassaolon ensisijaisia kysymyksiä. Ihminen usein ajattelee, että täydellinen
onnellisuus on sitä, että saa kaiken haluamansa ja että hallitsemme kaikkea.
Kuitenkin historiassa on lukuisia ihmisiä, joilla on ollut kaikki edellä
mainittu, eivätkä he siltikään ole onnellisia. Ihmiskunta alkaa vasta oivaltaa,
että olemme kehittäneet olemassa olevan materiaalista puolta henkisen puolen
kustannuksella ja nyt on maksun aika. Muutos lähtee siitä, että ihminen
uskaltaa nähdä itsensä juuri sellaisena kuin hän on. Muinaisessa buddhalaisessa
tekstissä sanotaan, että ”Se mitä olet nyt, on tulos siitä, mitä olit”.
Meditaation tavoitteena on mielen puhdistaminen. Se saattaa mielen keskittymisen,
tyyneyden, oivalluksen ja tiedostamisen tilaan. Meditaatiota pidetään suurena
opettajana, joka lisää ihmisen ymmärrystä, joustavuutta, myötätuntoa ja
suvaitsevaisuutta.
Meditaatioon liittyy monenlaisia mielikuvia ja ennakkokäsityksiä.
Usein meditaatiosta kirjoitetaan filosofisesta tai uskonnollisesta näkökulmasta
ja se aiheuttaa sekaannusta. Meditaatio ei ole transsiin vaipumista, eikä
siihen liity mystiikkaa tai yliluonnollista, se ei kuitenkaan ole myöskään
pelkkä rentoutusmenetelmä.”Mietiskely ei ole mitään mystistä. Se on vain mielen
koulutusta” . Meditaation eli mietiskelyn suuri salaisuus on se, että se luo
ihmisessä tilan, jossa mieli on yhtä aikaa valpas ja rentoutunut. Meditaation
avulla tarkkaavaisuus kasvaa voimakkaaksi ja mieli on yhä keskittyneempi ja
vakaampi ja ihminen pystyy nauttimaan tästä hetkestä, eikä pelkästään
ajattelemaan määränpäätä.
Stressiä tutkiva psykologi Gary Schwartz on kehittänyt
terveyden takaisinkytkentämallin. Siinä sairauden alkuperänä pidetään yhteyden
menettämistä omiin tuntemuksiin, ajatuksiin ja tunteisiin. Schwarzin mallista
ilmenee, että jos ihminen ei tiedosta sisäisiä stressireaktioita ja sitä, miten
ne ilmenevät tunteissa, tuntemuksissa ja ajatuksissa, aiheuttaa se kehon ja
mielen tasapainotilan heikkenemistä ja jopa tasapainotilan menettämistä. On
lukuisia esimerkkejä siitä, miten tietoinen läsnäolo ja sen harjoittaminen voi
saada aivoissa aikaan myönteisiä muutoksia; keskittyminen paranee ja yleinen
rauhan tunne lisääntyy. Neurotieteiden laboratorion johtaja tohtori Richard
Davidson Wiscons-Madisonin yliopistosta kollegoineen julkaisi 2003
tutkimustulokset, jossa käsiteltiin kahdeksan viikon MBSR-ohjelman (Mindfulness-Based Stress Reduction eli mindfulnesspohjainen
stressinhallintaohjelma) vaikutuksia mielenterveyteen ja fyysiseen
terveyteen. Tutkittavat olivat erään biotekniikka-alan työntekijöitä. Osallistujien
aivojen sähköinen toiminta mitattiin ennen ohjelmaa ja heti sen jälkeen.
Mittaukset tehtiin vielä uudelleen neljän kuukauden kuluttua ohjelman
päätyttyä. Tutkimus osoitti, että aivojen vasemman prefrontaalilohkon
aktiivisuus oli lisääntynyt merkittävästi meditoivalla ryhmällä verrokkiryhmään
verrattuna. Prefrontaalilohko liittyy positiivisten tunteiden säätelyyn ja
tuntemiseen. Samainen tutkimus osoitti tietoisen läsnäolon vaikutuksen myös
immuunijärjestelmän toimintaan. Sitä testattiin rokottamalla
influenssarokotteella tutkittavat kurssin jälkeen. Niillä, jotka olivat
osallistuneet meditaatioryhmään, oli veressään huomattavasti enemmän
vasta-aineita kuin verrokkiryhmäläisillä.
Mindfulness osana hyvinvointimatkailua
Opinnäytetyön
tutkimusosiossa kävi ilmi, että luonto on yksi oivallisimmista paikoista
tietoisen läsnäolon harjoittamiseen ja sitä löytyy kaikkialta. Erilaisten
kurssien ja matkojen sijoittaminen luontoon nähtiin tervetulleena vaihtoehtona
perinteisille lomapaketeille ostoskeskuksineen ja ihmisvilinöineen. Kaivattiin
rauhaa ja hiljaisuutta. On selvää näyttöä tutkimusten valossa, että jo vartin
oleilu metsässä rauhoittaa ihmisen; laskee verenpainetta ja stressitasoja. Koettiin,
että hyvinvointimatkailu on ainakin Suomessa enemmän keskittynyt fyysisen
hyvinvoinnin korostamiseen, mutta rinnalle olisi aika tuoda henkistä hyvinvointia
painottavaa tarjontaa.
Haastatteluista
nousi esiin se, että hyvinvoinnista ja hyvinvointimatkailusta oltiin valmiita
maksamaan. Halpa pakettimatka ei enää tyydyttänyt lomailun tarpeita, vaan
matkailusta haluttiin irti muutakin kuin rihkamakrääsää kojuista; haluttiin
kasvattaa henkistä pääomaa ja jaksamista. Jotkut haastateltavista olivat jo
hyödyntäneet tämänkaltaisia matkakohteita ja räätälöineet itse matkapaketteja,
joissa voisivat saada haluamansa.
Mindfullness-paketti
voisi koostua esimerkiksi erilaisista luennoista stressin ja tunteiden
hallintaan liittyen. Kurssien sisältönä olisi niin teoreettisen tiedon
lisääminen, kuin käytännön harjoituksia; esimerkiksi aamupäivällä luento
stressinhallinnasta ja iltapäivällä konkreettista opetusta joogan ja
meditaation avulla tai vaikkapa tietoisen kävelyn ja aistimisen harjoitteita
luonnossa. Luonto-osuuteen voisi järjestää tietoisen syömisen harjoitteet
vaikkapa leirinuotiolla. Tärkeää on se, miten asioita myydään. Kuten
teoriaosuudessa useassa kohdassa tuli esiin se, että tietoinen läsnäolo on
elämää, ei mitään sen suurempaa eikä pienempää. Mystiikan riisuminen
meditaatiosta ja joogasta on olennaista; myydään asioita arkisemmilla
nimikkeillä.
Retriittejä
on jo järjestetty Suomessakin pitkään, mutta kaikille ei totaalinen hiljaisuus
ja askeettisuus sovi. Näkisin, että tietoiseen läsnäoloon perustuvissa
matkapaketeissa olisi kyse enemmänkin ohjatusta tietoiseen läsnäoloon
tutustumisesta; minuuden uudelleen löytämistä, stressitunteiden hallinnan
opettelua ja oppia siitä, miten tämän päivän kiireinen ihminen osaisi rauhoittua
arkensa keskellä. Tämänkaltaisen matkakokemuksen jälkeen kotiin viemisenä olisi
muutakin kuin rusketusraidat; oppia uudenlaisesta ajattelutavasta, jota voisi
hyödyntää arjessa matkan jälkeenkin.
Tietoiseen
läsnäoloon perustuvien hyvinvointimatkojen suunnittelussa ja toteutuksessa
tarvitaan kuitenkin laajaa ymmärrystä ja osaamista siitä, mitä tietoinen läsnäolo
on. Tarvitaan myös osaavat ohjaajat ja kouluttajat, jotka opettavat ja
opastavat matkoilla/kursseilla tietoisen läsnäolon taitoihin.
Naantali
– mikä ihana paikka lomailla
Loma: mikä ihana syy tulla
Naantaliin. Ja nauttia kesästä – Naantalin Venemessut aloittivat perinteisesti
kesäkauden toukokuun viimeisenä viikonloppuna. Naantalin Musiikkijuhlat
aloittivat vuorostaan Suomen kesäfestivaalikauden. Muumimaailma avasi oli
seikkailupuistokauden ja niin oli sesonki käynnistynyt.
Monelle Naantali on
nimenomaan Muumit tai Naantalin Kylpylä, mutta kaupunki tarjoaa lukemattomia
vaihtoehtoja myös vanhassa kaupungissa: miljöö ja upea kansainvälinen tunnelma,
opastetut kierrokset kuten vierailu Kultarannan puutarhaan,
presidenttimme kesäasuntoon, jonka ansiosta Naantali saa kesäpääkaupungin
statuksen kesäisin. Myös iltavesper, joka ilta kello kahdeksan kirkon tornista
kolmeen suuntaan; presidentille, kaupungille ja merelle, on mieleenpainuva elämys.
Ennen iltavesperia Vanhan
kaupungin rantaan kerääntyy odottava yleisö. Kohta tapahtuu jotain, mitä näkee
ja kuulee vain Naantalissa. Tasan kello 19.55 rumpu pärähtää säestäen
omituiselta kuulostavaa, rytmistä litaniaa: Trumputtajahan se siellä mustaan
juhlapukuunsa pukeutuneena julistaa iltarauhaa entisaikojen tyyliin. Rummutuksen
nuotti on peräisin 1800-luvulta ja julistus on vanhaa suomen kieltä sadan
vuoden takaa. 300 vuotta sitten ilmoitettiin kansalle tärkeät uutiset ja
tapahtumat trumputtamalla. Oli sitten kyse vaaleista, veroista, huutokaupoista,
markkinoista, joulurauhasta, palotarkastuksista tai henkikirjoituksista,
trumputtaja oli se, joka tiedon julisti. Naantalin viimeinen trumputtaja toimi
1880-luvulta 1920-luvulle. Onneksi trumputtajan tarina ei päättynyt tähän,
vuonna 1974 perinne herätettiin henkiin. Nykyään trumputtaja-perinne elää
kesäisin Naantalissa, ainoana Suomessa.
Loma: mikä ihana syy
nauttia hyvästä ruuasta. Vanhan kaupungin idylliset ravintolat hurmaavat, mutta
välillä kannattaa ajaa noin 15 minuutin matka Rymättylään Ravintola
Pohjankulmaan. Minulle ja monelle muulle paikka on jokakesäinen vierailukohde
kahdesta syystä: ensinnäkin ruoka tehdään alusta loppuun itse ja toiseksi ystävällinen palvelu. Pohjankulma on vanha kansakoulu, jossa on toiminut
ravintola 80-luvulta lähtien. Tutustumisen arvoinen paikka!
Tänä kesäno on jäänyt erityisesti mieleeni kaksi erikoisuutta; elokuvakuvaukset ja Muumihäät.
Naantalissa on kuvattu
kuluvana kesänä neljää elokuvaa – lasten elokuvasta aikuisten leffoihin. Mikä
loistava tilaisuus saada kaupungille hyvää ja ammattitaidolla tehtyä mainosta! Viime vuonna
kuvatun lasten elokuvan näki yli 250.000 katsojaa, joita hemmoteltiin talven
keskellä upeilla kesäkuvilla suoraan Naantalin vanhasta kaupungista. Tulevana talvena on elokuvia neljä.. yhteensä ehkä miljoona katsojaa!
Muumimaailmassa on
kesäisin useat Muumihäät, joissa vihkivalan vannoo Nuuskamuikkusen perässä
japanilaiset hääparit. Nämä parit on virallisesti vihitty jo ensin Japanissa.
Tänä kesänä sain olla
todistamassa kolmen hääparin yhteistä vihkitilaisuutta. Tähän tilaisuuteen olivat parit saapuneet hääpukuineen ja sukulaisineen
kaikkineen Japanista saakka. Aurinko paistoi, hääparit olivat onnellisia ja kaikki
Muumihamot olivat paikalla; kuka kaasona, kuka bestmaninä, kuka muuten
vain…Häätilaisuus sisälsi kaikki suomalaisiin häihin kuuluvat asiat hääkampauksesta
ja –meikistä vihkikaavaan, häävalssiin, lahjoihin ja illalliseen. Kiitos Naantalin aurinko, että jaksoit
sinnitellä taivaalla, kun muualla Suomessa satoi räntää. Toiselta puolelta
maapalloa saapuneille vieraille jäi taatusti eksoottinen muisto. Paljon,
paljon onnea hääpareille!
Kesä lähenee loppuaan ja on
haikeutta ilmassa,.Nytkö se jo meni menojaan? Elokuun loppu ja syyskuu
ovat parasta aikaa Naantalissa; meri on lämmin, kaikki puistot ja kukat ovat
kauneimmillaan, suurimmat turistijoukot ovat palanneet koteihinsa vaikka joitain matkailijoita vielä kaupungilla liikkuukin. Nyt on aikaa ja tilaa
nauttia Naantalin kauneudesta. Tervetuloa Naantaliin!
Tarja Rautiainen, Matkailujohtaja
Naantalin Matkailu Oy
Naantali West End – Luksusasumista Luonnonmaalla
Lasipyradmideja, venekanava, asuntomessut ja kylpylä. Nämä kaikki tulevat
olemaan Luonnonmaalla todellisuutta, jos kunnianhimoinen Naantali West End
–projekti toteutetaan.
Projektin keskeisimmät
visiot ja suunnitelmat ovat lasisen kylpylä- ja hotellikokonaisuus, Luonnonmaan
halki menevä venekanava sekä asuntomessut vuonna 2020. Suunnitelmien taustalla
on Pekka Jokisuun vetämä Kultaranta Golf Oy sekä yksityisiä maanomistajia Suunnittelutyöstä
vastaa Schauman Arkkitehdit yhteistyössä tanskalaisen arkkitehtitoimisto Coben
kanssa.
Kunnianhimoisia suunnitelmia Kultaranta Resortissa
Tavoitteena on saada alue asuntomessukohteeksi vuosina 2018-2020. Mittavat suunnitelmat edesauttaisivat myös Naantalin kaupungin suunnitelmia saada Luonnonmaan alueelle 2600 uutta asukasta. Toinen merkittävä osa on 16 000 neliöisen kylpylä- ja hotellikokonaisuuden rakentaminen. Kultaranta Towers & Spa niminen kolmesta lasipyramidista koostuva kokonaisuus tulee sisältämään hotellihuoneita, asuinhuoneistoja sekä runsaasti hyvinvointi – ja kylpylätiloja. Tavoitteena on luoda rakennuksia, jotka sulautuvat ympäristöön ja ovat osa kaunista Luonnonmaan luontoa.Towers & Spa tulee viemään Kultaranta Resortin uudelle tasolle. Se moninkertaistaa majoitusmahdollisuudet ja monipuoliset sekä laadukkaat kylpyläpalvelut houkuttelevat niin kansainvälisiä turisteja kuin paikallisia.
Erämaasta eloisaksi keskukseksi
Naantali West End on mittava projekti, joka on lähtenyt jo osittain käyntiin
Kultaranta
Resortin toimesta. Tällä hetkellä keskeneräistä Marinaa kunnostetaan
ja tavoitteena on, että ensi kesään mennessä satamassa on enemmän venepaikkoja,
kelluva VIP –sauna sekä spa-altaita, kahvilaravintola sekä muita asiakkaita
palvelevia tiloja. Pala palalta valmistuva projekti kuitenkin mahdollistaa sen, että
esimerkiksi kiinteistökaupasta saatavilla tuloilla pystytään tekemään uusia investointeja.
Naantali West Endin vaikutus koko Naantalille on merkittävä. Luonnonmaasta
tulee eloisa keskus, joka vetoaa niin turisteihin kuin vakituisiin
asukkaisiinkin. Lue lisää tästä mahtavasta resortista!
Siiri Kärkkäinen
Viestinnänharjoittelija, Kultaranta Resort Oy
BATH – KYLPYLÄKAUPUNKI JO
LÄHES 3000 VUOTTA
Tarinan mukaan Prinssi Bladud parani ihosairaudestaan v. 863 eKr. käytyään Bathin pulppuavissa lähteissä. Myöhemmin kelttiläiset, roomalaiset ja britit ovat nauttineet Bathin tervehdyttävistä vesistä. Kelttiläiset omistivat pyhän lähteen Sulis-jumalalle, roomalaiset puolestaan Minervalle. Roomalaisten kylpylä on tänä päivänä mielenkiintoinen museo, jossa ei kylvetä enää vanhojen putkistojen terveysriskien vuoksi. Museossa voi nähdä lähteen ja kylpyläaltaan lisäksi mm. Sulis Minervan temppelin jäänteitä, lähteelle uhrattuja roomalaisten rahoja sekä kattavan näyttelyn kylpylän historiasta. Suurimmillaan kylpyläalue oli 400-luvulla jKr. ennen roomalaisten mahdin hajoamista.
Bathin terveysvesi nousi
uudelleen tietoisuuteen, kun 1600-luvun lopulla hallitsijaperhe haki apua lapsettomuuteen
Bathin lähteistä. 1700-luvulla Bathista tuli brittiaristokratian suosima kohde,
jossa kylpemisen sijaan keskityttiin juomaan lähteiden vettä sekä iloittiin tanssien,
rulettia pelaten sekä teatterissa käyden. Kaupungin antiikin vaikutteita
heijastava Yrjöjen ajan arkkitehtuuri kertoo yhä tästä aikakaudesta.
Tänä päivänä Bathin
kolmesta lähteestä pulppuaa miljoona litraa n. 40-asteista vettä vuorokaudessa.
Veden hyödyntää pääasiassa vuonna 2006 avattu Thermae Bath Spa. Tutkimusten
mukaan vesi sisältää ainakin 42 mineraalia.
Thermae Bath Spa
sijaitsee kaupungin sydämessä, vanhan roomalaisaikaisen kylpylän sekä kirkon naapurissa.
Monikerroksisessa rakennuksessa on sisäaltaita, katolla ulkoallas, höyryhuoneita,
kahvilaravintola sekä hoito-osasto, jossa on tarjolla erilaisia hierontoja, lämpö-,
kasvo- ja vartalohoitoja. Pienille seurueille on tarjolla lisäksi intiimi,
yksityinen ulkoallas, joka on rakennettu muinaisen pyhän lähteen ympärille.
WelDest Camp -kehittämistyöpaja Naantalissa 5.6.2014
Työpajan tavoitteena oli tarkastella Naantalin edellytyksiä hyvinvointimatkailukohteena. Tilaisuudessa pilotoitiin WelDest-hankkeessa työstettävää hyvinvointimatkailukohteiden itsearviointityökalua.
Tilaisuudessa löydettiin lukuisia vahvuuksia Naantalin osalta hyvinvointimatkailun näkökulmasta, mm. Naantalin pitkä historia kylpyläkaupunkina, monipuolinen hoitotarjonta (erityisesti hemmottelu- ja rentoutushoidot), luonto, ulkoaktiviteetit, rauhallisuus, vanhan kaupungin ja saariston elämäntavat ja perinteet, Naantalin Matkailun koordinoiva rooli, sujuva yhteistyö eri toimijoiden välillä, Naantalin Matkailun strategiassa on jo tunnistettu wellnessasiakkaat yhtenä keskeisenä kohderyhmänä, kehittämistoimia tehdään asiakaspalautteen perusteella jne.
Kehittämiskohteiksi tunnistettiin mm.
- Hyvinvointimatkailutarjonnan osalta voisi tuotteistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin (body, mind, soul) paketteja sekä terveyttä ja hyvinvointia koskevia neuvontapalveluja
- - Paikallisuutta ja paikallisperinteitä voisi nostaa vielä enemmän esille esim.
· lisää markkinointiviestintää paikallisten raaka-aineiden käytöstä, ulkoliikuntamah-dollisuuksista, vuokravälineistä
· rakentamisessa ja sisustamisessa voisi ehkä puun lisäksi hyödyntää enemmän myös muita paikallisia luonnon raaka-aineita
· tuotteistamalla esim. luostariaikaan nojaavaa yrttitarjontaa (yrttien keruupolku ja yrttikylpy)
· paikallistarinoita esille myös yrityksiin.
- Markkinointiviestinnässä varsinkin ajankohtaistiedoissa (tapahtumat, talviulkoilumahdollisuudet jne.) katsottiin, että erityisesti ulkomaalaisten kohderyhmien osalta olisi tehostamisen tarvetta; myös mobiilipalveluissa on kehittämisen varaa.
- - Matkailua koskevien
strategiaprosessien (kaupungin matkailustrategia ja Naantalin Matkailun
strategia) yhdistämistä/linkittämistä kannattaisi tutkia ja pyrkiä määrittämään
strategiassa mahdollisimman konkreettisia toimenpiteitä sekä
selkeitä mittareita.
- Toimijoiden tietämystä toistensa tarjonnasta
voisi tehostaa kehittämällä digitaalisen sisäisen viestinnän kanavan (esim.
suljettu Facebook-ryhmä).- Tutkimuksia teetettäessä pitäisi korostaa tarvetta selkeille tutkimuksen tuloksiin pohjautuville kehittämisehdotuksille; myös jatkuva asiakastyytyväisyystutkimus mahdollistaisi kehityksen tarkemman seurannan.
Naantalin työpajaan osallistui Naantalin Matkailu Oy:n, Naantalin kylpylän, Kultaranta Resortin, Villa Mandalan, Naantalin kaupungin, Naantalin oppaiden, ELY-keskuksen sekä Turun ammattikorkeakoulun edustajia.
MEGATRENDEJÄ
Saksalainen
Zukunftsinstitut on Euroopan johtavia tulevaisuudentutkimuskeskuksia, joka
julkaisee vuosittain useita megatrendi-, trendi- ja mikrotrendiraportteja.
Yleisesti kuluttamista tulevaisuudessa luotsaavassa kirjassa (Die Zukunft des
Konsums) ja matkailun tulevaisuusraportissa (Tourismusreport 2014) esiteltävien
megatrendien on helppo uskoa vaikuttavan myös hyvinvointimatkailuun. Zukunftsinstitut määrittelee megatrendiksi
vähintään 50 vuotta vaikuttavan ilmiön, jonka seuraukset heijastuvat
globaalisti monilla yhteiskuntatasoilla, mm. talouselämässä, kulttuurissa ja
politiikassa.
Zukunftsinstitutin mukaan
metapalvelut mullistavat
palveluyhteiskunnan. Metapalvelujen kehitys kulkee käsi kädessä teknologian
kehittymisen ja yksilöllistymisen
megatrendin kanssa. Hyödyntämällä digitaalista, kaksisuuntaista tiedonsiirtoa
voidaan asiakkaille tuottaa henkilökohtaisia, tilannekohtaisiin tarpeisiin
vastaavia palveluja. Metapalvelut
perustuvat siis älykkääseen tiedonhallintaan, ns. ”isoon dataan”, jota matkailussakin
on sovellettu jo jonkin aikaa tarjoamalla matkalla olevalle älypuhelimen
käyttäjälle häntä kiinnostavaa tietoa esim. lähellä olevista palveluista ja
nähtävyyksistä.
Ison datan myötä
yrityksillä on aivan uudenlaiset mahdollisuudet kohdentaa
markkinointiviestintäänsä sekä hyödyntää asiakastietoa tuotekehityksessään.
Esimerkiksi Disney tarjoaa Magic Band -rannekkeen, jolla asiakas saa
yllätyksiä, tarjouksia ja suosituksia, mutta saman tien yritys tilastoi kullanarvoista
tietoa asiakkaidensa kiinnostuksen kohteista, kulutuskäyttäytymisestä, viipymästä
jne. Tietosuojakysymykset nousevat samalla kuitenkin olennaisiksi. Avoimuus
sekä asiakkaan suostumus tietojensa käyttämiseen lienevät avaimia menestykseen
ison datan hyödyntämisessä.
Jo Internet toi
terveyteen liittyvää tietoa aivan uudessa laajuudessa tavallisten ihmisten
ulottuville. Terveyteen liittyvät applikaatiot (ns. self-tracking -trendi) mahdollistavat nyt kiinnostuneelle kiehtovan
matkan omaan terveyteen. Jo kaksi kolmasosaa amerikkalaisista seuraa
henkilökohtaisia terveystietojaan erilaisten sovellusten avulla. Perinteisen
sairas – terve -dikotomia-ajattelun sijaan yhä useampi perusterve on oivaltanut
voivansa tavoitella vielä parempaa vointia.
Metapalveluiden
yhdistämisestä konkreettisiin tuotteisiin on jo lukemattomia esimerkkejä:
Oralin hammasharja ilmoittaa, jos harjaus on liian lyhytkestoinen, Vitalityn
pilleripurkki muistuttaa lääkkeenottoajasta, Daiwan wc-pönttö analysoi mm.
virtsan ja mittaa verenpaineen vessareissulla ja Nestlén innovaatio lämmittää
vauvakohtaisten tietojen perusteella oikean määrän maitoa oikeaan aikaan.
Elämänenergian lisääminen
ja elämänlaadun kohottaminen ovat
monelle yhä tärkeämpiä tavoitteita. Moni on pettynyt perinteiseen länsimaiseen
koululääketieteeseen ja katsoo sen hoitavan yhtä elintä, raajaa jne. kerrallaan
sen sijaan, että tarkastelisi ihmistä psykofyysisenä kokonaisuutena. Myös
tutkimukset osoittavat, että länsimaissa lääkkeitä ja leikkauksia käytetään usein
turhaan sen sijaan, että aktivoitaisiin kehon omaa paranemiskykyä tai
korjattaisiin elintapoja. Kasvava kiinnostus esimerkiksi homeopatiaan heijastaa
pettymystä koululääketieteeseen.
Matkailussa kohdevalintaa
määrittävät jatkossa vähemmän itse paikkakunta nähtävyyksineen, kun taas
enemmän painoa saavat tunnetilat eli matkailijan käsitykset siitä, missä määrin
kohde pystyy tarjoamaan elämänlaatua kohottavaa tunnetilaa, esimerkiksi
rentoutumista, euforiaa ja voimaantumista. Tämä asettaa haasteita matkailukohteiden
markkinointiviestinnälle. Kirigs toteaakin, että markkinointiviesteissä
keskiöön nousevat tunnelma, kokemusmielikuvat ja eettisyys.
Kohteessa matkailija
arvostaa hyperpaikallisuutta: paikallinen käsityö, osaaminen,
tarinat ja ruoka löydetään yhä useammin paikallisten eWOM:n perusteella.
Matkailija haluaa päästä paikallisuuteen kunnolla sisälle ja se voi tarkoittaa
kaupunginosatasoa, kylää tai yritystasoa esimerkiksi ruoan tuotannon osalta. Yhä
useampaa matkailijaa kiinnostaa
vapaaehtoisprojekteihin osallistuminen kohdemaassa eettisenä ja
hyperpaikallisena vaihtoehtona. Paikallisten asukkaiden merkitys matkailussa
kasvaa: paikkakuntaansa tyytyväiset asukkaat luovat edellytykset kukoistavalle
matkailuelinkeinolle.
Vihreää kaikkialla -megatrendi vaatii matkailupalveluiltakin
ekologisuutta, luomua, eettisyyttä, energiansäästötoimia ja julkisen liikenteen
yhteyttä. Massaturismikauden kohteetkin voivat onnistua kirkastamaan imagoaan
panostamalla kestävyyteen, esteettömyyteen, kohdetta ympäröivän luonnon
suojeluun sekä korostamalla matkailun keskittymisen olevan vaihtoehtomatkailua
kestävämpää laajasti ajateltuna.
Materiaaliin ja
omistamiseen nojaava status menettää merkitystään. Matkailussa statusta voivat
tuoda esimerkiksi luonto, nautinnollinen rauha tai liikunta. Jakamistalous näkyy
esimerkiksi majoituspalveluissa, joiden kirjo
laajenee ja haastaa perinteistä hotellisektoria. Tulevaisuuden hyvinvointimatkalainen saattaa
hyvinkin olla asunnonvaihtaja, joka hyödyntää loma-asuntonsa varsinaisen omistajan
vinkit siitä, mistä löytyvät paikallistenkin arvostamat hyvinvointipalvelut ja mielipaikat.
Anja Kirigs (2013):
Tourismusreport 2014. Zukunftsinstitut GmbH.
Thomas Huber, Andreas
Steinle, Franziska Steinle & Doris Armellini (2013): Die Zukunft des
Konsums – Wie Meta-Services die Wirtschaft umkrempeln. Zukunftsinstitut GmbH.
KYLPYLÄHOITOJEN TERVEYSVAIKUTUKSISTA
Hoitotyön koulutusohjelmasta Turun ammattikorkeakoulusta sairaanhoitajiksi valmistuvat Heidi Ilvonen ja Anne Koivisto ovat osana opinnäytetyötään koonneet tähän artikkeliin tietoa kylpylähoitojen terveysvaikutuksista.
Kylpylään mennään usein rentoutumaan, uimaan ja saunomaan
ajattelematta sen enempää terveyttä. Uimisen ja saunomisen vaikutuksia
terveyteen ei useinkaan tulla ajatelleeksi tarkemmin. Kuitenkin on paljon
ihmisiä, jotka hakevat kylpylän tarjoamista hoidoista apua johonkin
terveydelliseen ongelmaan, kuten kipuun ja/tai stressiin. Ihmiset etsivät
vaihtoehtoisia hoitomuotoja lääkkeellisten hoitojen sijaan tai ohelle.
Kylpylähoidoilla, kuten saunalla, hieronnalla ja vesihoidoilla on todistetusti
hyötyjä terveyteen. (SPAevidence 2010.)
Kylpylätoiminnan historiaa
Lämpimässä vedessä kylpemisellä on vaikuttava historia ja
sen suosio on jatkunut tähän päivään saakka. Vettä on käytetty hoitomuotona jo
antiikin Kreikan ajoilta. Kylpeminen oli jo silloin muutakin kuin hygienian
hoitoa. Se koettiin terveellisenä ja sillä oli positiivisia vaikutuksia moniin
sairauksiin, kuten esimerkiksi reumaan. 1500-luvun alkupuolella kuitenkin
kylpylöiden suosio laski erilaisten tartuntatautien pelossa joksikin aikaa.
Vuosisadan loppupuolella Italiasta lähti liikkeelle uusi kylpyläkulttuuri, joka
levisi Eurooppaan. Lääkärit kehittivät kylpyläkeskuksia, jotka keskittyivät
hoitoihin, eivätkä niinkään vapaa-aikaan. 1800-luvulla kylpylätoiminta kasvoi
ja mukaan tuli erilaisia hoitomuotoja ja niiden yhdistelmiä, kuten kylmät ja
kuumat kylvyt, yrttikylvyt, turvehoidot ja hieronnat. (Van Tubergen & Van
der Linden 2002.)
Kylpylätoiminta kehittyi Suomessa 1800- luvulla tunnettujen
terveyslähteiden läheisyyteen. Lähteillä käytiin nauttimassa parantavaa
mineraalivettä. Suomen ensimmäinen kylpylä perustettiin Turkuun
terveyslähteiden yhteyteen. Kylpylöistä haettiin apua mitä erilaisimpiin
vaivoihin. Esimerkiksi Naantalin kivennäisveden tiedettiin auttaneen liialliseen
ruokahaluun, jäykkään polveen ja sydämen tuskaan. Kylpylöiden palvelutarjontaan
kuului myös erikoishoitoja, kuten esimerkiksi sähkö-, tärpättihöyry- ja
muurahaishappokylvyt, höyrykaappikäsittely ja sähköhieronta. Kylpylöissä
tarjottiin myös lääkäripalveluja. Nykyaikainen kylpylätoiminta alkoi 1980-
luvun loppupuolella. Suomessa rakennettiin viihdekylpylöitä, joiden tavoitteena
on tarjota perheille vapaa-ajan toimintaa sekä ylläpitää työkykyä. Suomen
kylpylätarjonta voidaan jakaa nykyisinkin huvi- ja viihdekylpylöihin sekä
kuntoutus- ja hoivakylpylöihin. (Suontausta & Tyni 2005, 12-13.)
Sauna
Sauna kuuluu erottamattomasti
suomalaiseen kylpyläkulttuuriin. Kylpylöistä voi löytyä perinteisen saunan
lisäksi savu-, höyry-, luola- ja infrapunasaunoja. Suomessa sauna mielletään
hyvän olon lähteeksi, joka rentouttaa fyysisesti ja rauhoittaa henkisesti. Monelle
suomalaiselle sauna on nykypäivänä lähes päivittäinen rutiini eikä sen vuoksi
saunomisen terveellisyyttä juurikaan ajatella syvällisemmin. Saunomisen
tärkeimpiä vaikutuksia ovat rentoutuminen ja stressin laukeaminen. Saunomisesta
tehdyissä tutkimuksissa on havaittu huomattaviakin terveysvaikutuksia
elimistöön. (Taskinen 2011, 59, 63-64.)
Walter J. Crinnionin kirjallisuuskatsauksessa todetaan saunomisen
vaikuttavan pitkälti hengityselimistöön ja verenkiertoon. Saunomisen on
tutkittu lisäävän uloshengityksen huippuvirtausta (PEF), sekuntikapasiteettia
(FEV1) sekä nopeaa vitaalikapasiteettia (FVC). Saunominen voi helpottaa
hengittämistä astmaatikoilla ja keuhkoputkentulehduksesta kärsivillä. Saunoessa
lämpö laajentaa verisuonia, jolloin suurin osa verestä kiertää ihon kautta.
Kohonneeseen verenpaineeseen saunominen vaikuttaa alentavasti ja verenkiertoa
parantavasti. Muita hyötyjä saunasta voi olla kivun lievitys, unen laadun
paraneminen ja positiiviset vaikutukset ihoon. ( Crinnion 2011; Taskinen 2011,
64; Hannuksela 2012.)
Infrapunasaunat ovat yleistyneet paljon viime vuosina.
Infrapunasauna on perinteisen saunan tapainen, mutta sen lämpö tulee
infrapunasäteilystä. Infrapunasaunoissa lämpö on vain noin 40-50 astetta.
Infrapunasaunan terveysvaikutukset ovat hyvin samantapaiset kuin perinteisen
saunan, mutta infrapunasauna voi alhaisemman lämpötilansa vuoksi olla parempi
vaihtoehto esimerkiksi henkilöille, joilla on verenkiertoelimistön ongelmia.
(Säteilyturvakeskus 2013.)
Vesihoidot
Vesihoito eli hydroterapia on fysikaalinen hoitomuoto, jolla
on pitkät perinteet kylpylöiden historiassa. Vanhimpia vesihoidon muotoja ovat
kylpeminen ja uiminen meressä, terveyslähteissä sekä kylpylöissä. Nykyään
Suomen kylpylöissä eniten käytettyjä vesihoitoja ovat vesiliikunta sekä
erilaiset kylvyt ja vesihierontamenetelmät. Vesiliikunta voi olla itsenäisesti
suoritettua tai ohjattua ryhmäliikuntaa, esimerkiksi vesijuoksua. Vesihierontaa
ovat mm. porekylvyt, paine- ja kestosuihkut sekä veden alla käsin annetut
hieronnat. Vesihoidot vaikuttavat elimistöön kylmä- ja lämpövaikutuksen kautta
sekä siihen mahdollisesti lisättyjen yrtti- tai lääkeaineiden kautta.
(Virallisen ja vaihtoehtoisen terveydenhoidon työryhmä 1998, 186-187; Arponen
& Airaksinen 2001, 188-191.)
Veden ominaisuuksiin kuuluu hydrostaattinen paine, joka on
korkeampi kuin veren laskimopaine. Tästä johtuen vedessä ollessa verta siirtyy
alaraajojen ja vatsan alueelta rintakehän alueelle, jolloin veren määrän
säätelymekanismi käynnistyy. Paineen seurauksena joko kudosten nestepitoisuus
kasvaa tai nesteitä poistuu kudoksista. Veden lämpötila vaikuttaa kudosten ja
elinten toimintaan joko hidastavasti, rauhoittavasti tai kiihdyttävästi.
Esimerkiksi neutraalin lämpöinen vesi vaikuttaa rauhoittavasti sekä lievittää
kipua ja jännittyneisyyttä. Siitä voi olla myös apua unettomuuteen. Lämmin vesi
toimii kehon lämpötilaa kohottavana, minkä seurauksena verenkierto ja
aineenvaihdunta tehostuvat. Kylmä vesi puolestaan lievittää akuutteja
tulehduksia ja vammoja. Kylmällä vedellä on yleensä piristävä, tasapainottava
ja vastustuskykyä parantava vaikutus. (Arponen & Airaksinen 2001, 189-190.)
Lääke- ja yrttikylpyjä on monenlaisia ja niillä on havaittu
olevan erilaisia vaikutuksia elimistöön. Veteen sekoitettua tai liuotettua
ainetta imeytyy ihon kautta kudoksiin sekä niiden aikaansaamat vaikutukset
yhdistyvät veden muihin vaikutuksiin. Suolakylvyillä on kuvattu olevan
tehostavia vaikutuksia muun muassa ihon verenkiertoon, nesteiden poistumiseen
kudoksista ja perifeeriseen verenkiertoon. Yrttikylvyissä veden sekaan
sekoitetaan erilaisia kasviuutteita. Yrttikylpyjä ovat esimerkiksi kamomilla-
ja laventelikylvyt. Kamomillakylvyn on havaittu rauhoittavan tulehduksia ja
virkistävän psyykkisesti. (Virallisen ja vaihtoehtoisen terveydenhoidon
työryhmä 1998, 187; Arponen & Airaksinen 2001, 189-190.)
Maailmalla hoidetaan vuosittain kymmeniä tuhansia
ihopotilaita mineraalikylpyjen avulla. Osa kylpylähoidoista on suunnattu
erityisesti ihotautien hoitoon. Kylpyvesissä ja suolahuoneissa käytettävien
mineraalisuolojen on todettu rauhoittavan tulehdusta niin ihossa kuin
limakalvoissa. Terveillä ja atooppista ihottumaa kärsivillä ihmisillä on
todettu kylpyveden, joka sisältää kalsiumin ja magnesiumin suoloja, vähentävän
histamiinin vapautumista soluista ja vähentävän niiden välittäjäaineiden
tuotantoa. Eräässä tutkimuksessa osoitettiin suolojen määrällä ja niiden
suhteella olevan selvä vaikutus ihotulehduksen vähentämisessä. (Hannuksela
2005.)
Hieronta
Hieronta on yksi vanhimmista tunnetuista hoitomuodoista.
Hieronnalla tarkoitetaan ihon pehmytkudoksiin kohdistuvaa eri tekniikoin
käsillä suoritettavaa liikettä. Liikkeeseen liittyy halutun vaikutuksen
mukainen paine ja/tai kudosten venytys. Hieronnan pääasiallisena tarkoituksena
on pyrkiä rentouttamaan lihaksisto. Hieronnalla on tavoite, jonka mukaan
hieroja valitsee käyttämänsä hierontamenetelmän. Tavoitteita voivat olla
esimerkiksi yleinen rentoutuminen sekä kiputilojen ja lihasjännitysten
lievittyminen. (Arponen & Airaksinen 2001, 25-26.)
Hieronnalla on paljon fysiologisia vaikutuksia varsin moniin
kudosjärjestelmiin. Yleisimmät vaikutukset liittyvät kipuun, ihoon,
verenkiertoon ja aineenvaihduntaan. Hieronnan vaikutus kipuun koetaan hyvin
subjektiivisesti ja jotkut saattavat jopa kokea hierontaprosessin kivuliaana.
Hieronta vilkastuttaa ihon verenkiertoa sekä imunesteen virtausta vähentäen
turvotuksia. Aineenvaihdunta kiihtyy, kehon lämpötila kohoaa ja lihasten
toipuminen väsymystiloista nopeutuu. Edellä mainittujen fysiologisten
vaikutusten lisäksi hieronta rentouttaa kehoa ja mieltä sekä tuottaa hyvän olon
tunnetta. Hierontaa voidaan siis pitää myös terveyttä edistävänä ja sairautta
ehkäisevänä hoitona. (Arponen & Airaksinen 2001, 71-77, 146-147.)
Klassisen hieronnan lisäksi nykyään on olemassa paljon
erilaisia erikoishierontoja. Erikoishierontoja ovat esimerkiksi
kuumakivihieronta, aromaterapeuttinen hieronta ja lymfaterapia. Aromaterapeuttisessa
hieronnassa käytetään hyödyksi eteerisiä öljyjä. Öljyjen vaikutus perustuu
niiden kykyyn imeytyä nenän limakalvoilta ja iholta verenkiertoon ja
keskushermostoon. Öljyillä on hoidollisia vaikutuksia fyysiseen ja psyykkiseen
hyvinvointiin. Aromaterapeuttisen hieronnan on korealaisen tutkimuksen mukaan
todettu alentavan korkeaa verenpainetta ja parantavan unen laatua. (Arponen
& Airaksinen 2001, 213-215; Myeong-Sook ym. 2013.)
Suolahuone
Suolahuone hoitomuotona perustuu suolakaivoshoitoon, jota on
käytetty Euroopassa jo keskiajoilta lähtien. Suolahuoneella jäljitellään
suolakaivoksen oloja; huoneen seinät ja
katto on vuorattu kokonaisuudessaan vuorisuolalla. Suolahuoneen lämpötilaa,
kosteutta ja suolapitoisuutta voidaan säätää. Huoneeseen voidaan lisäksi
sumuttaa hyvin pieninä kiteinä suolaa, jolloin suurin osa siitä kulkeutuu
hengitysteihin. Suolahuonehoitoa käytetäänkin jonkin verran astman täydentävänä
hoitomuotona. Suolahuonehoidon hyötyjä on tutkittu vielä melko vähän, mutta
Suomessa tehdyssä tutkimuksessa osoitetaan, että sitä voidaan hyvin käyttää
astmaa sairastavilla täydentävänä hoitona. Tulokset vahvistavat, että
tutkimukseen osallistuneiden, astmaa sairastavien henkilöiden keuhkoputkien
ärtyvyys väheni kahden viikon hoitojakson aikana. (Hedman 2007; Hannuksela
& Haahtela 2009.)
Huippukylmähoito
Yksi tavallisimmista itsehoitokeinoista on kylmähoito.
Kylmähoitoa käytetään vähentämään vammojen tai sairauksien aiheuttamaa kipua,
tulehdusta ja turvotusta. Paikallisen kylmähoidon rinnalle on kehitetty
pakkashuone- eli huippukylmähoito. Huippukylmähoidossa vietetään pari minuuttia
huoneessa, jonka lämpötila on -110 astetta. Kehon ääreisosat suojataan ja
hoidon aikana ollaan lähes paikoillaan. Hoitoa on käytetty lievittämään
tulehdusta ja kipua tulehduksellisissa reumasairauksissa, nivelrikossa ja
fibromyalgiassa. Huippukylmähoidon aikana ihon lämpötila laskee nopeasti.
Paikallisen kivunlievityksen kannalta saavutetaan riittävän alhainen lämpötila
selässä, olka- ja kyynärvarsissa, reisissä ja säärissä. Hoidon on tutkittu
vaikuttavan elimistön tulehdussolujen määrään ja tulehdusvälittäjäaineiden
pitoisuuksiin. Lisäksi sen on
näytetty lievittävän nivelreumasta aiheutuvaa kipua. Huippukylmähoito
saattaa myös parantaa mielialaa ja rentouttaa. Hoidon haittavaikutukset
kuvataan erittäin harvinaisiksi. Paleltumavaaraa ei ole, mutta sydän-,
verenkierto- ja keuhkosairauksista kärsiville mahdolliset haitat on syytä
arvioida tilanteen mukaan. (Mikkelsson & Leppäluoto 2005.)
LÄHTEET
Arponen, R.
& Airaksinen, O. 2001. Hoitava hieronta. 1. painos. Porvoo: WSOY
Crinnion, W. 2011. Sauna as a Valuable Clinical Tool
for Cardiovascular, Autoimmune, Toxicant-induced and other Chronic Health
Problems. Alternative Medicine Review.
Hannuksela,
M. 2005. Kylpylähoitojen merkitys ihotautien hoidossa. Suomen Lääkärilehti
12/2005 VSK 60.
Hannuksela,
M. 2012. Sauna ja terveys. Lääkärikirja Duodecim. Viitattu 21.1.2014 http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00927&p_teos=dlk&p_osio=&p_selaus=.
Hedman, J.
2007. Suolahuone astman täydentävänä hoitona? Lääketieteellinen Aikakauskirja
Duodecim. Viitattu 3.2.2014 http://www.duodecimlehti.fi.ezproxy.turkuamk.fi/web/guest/arkisto;jsessionid=D20558C7BF6304C3FDA1C4802DB4C446?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_viewType=viewArticle&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_tunnus=duo96812.
Mikkelsson, M. & Leppäluoto, J.
2005. Tekeekö kylmä hyvää? Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
121(4):462-4.
Myeong-Sook, J., Sahng L., Ikyul B.,
Myung-Haeng H., Kayeon, S., Yeong S. 2013. Effects of
Aroma Massage on Home Blood Pressure, Ambulatory Blood Pressure, and Sleep
Quality in Middle-Aged Women with Hypertension. Hindawi Publishing Corporation.
SPAevidence 2010. Why This
Portal's Time Has Come. Viitattu 13.1.2014 http://www.spaevidence.com/spaevidence/why-this-portal.
Suontausta, H. & Tyni, M. 2005. Wellness- matkailu. Helsinki: Edita
Prima Oy.
Säteilyturvakeskus 2013. Säteilyn hyödyntäminen. Infrapunasaunat.
Viitattu 13.3.2014 http://www.stuk.fi/sateilyn-hyodyntaminen/kodin_laitteet/fi_FI/infrapunasauna/.
Taskinen, K. 2011. Sauna - puhtaasti suomalainen. 1. painos. Saarijärvi:
Kirjakaari.
Van Tubergen, A. & Van der
Linden, S. 2002. Occasional piece. A brief history of spa therapy.
Virallisen ja vaihtoehtoisen
terveydenhoidon työryhmä 1998. Täydentävät vaihtoehdot terveydenhoidossa.
Helsinki: Edita.
Bad Saarowin ja ITB:n satoa
WelDestin maaliskuun
kokous pidettiin Saksassa Bad Saarowin kylpyläkaupungissa. Bad Saarow sijaitsee
noin tunnin auto-/junamatkan päässä Berliinistä kaakkoon. Paikkakunnan
toistasataa vuotta vanhat kylpyläperinteet nojaavat kuumiin lähteisiin,
ihosairauksien hoidossa käytettävään mutaan sekä kauniiseen sijaintiin
Scharmützel-järven rannalla. Erikoinen historia DDR:n ja Neuvostoliiton
armeijan osittain suljettuna varuskuntakaupunkina ei enää juuri näy pikkukaupungin
kylpyläpuiston ja vanhojen huviloiden hallitsemassa ilmeessä, mutta antaa
kiinnostavan perspektiivin matkailukohteen vaiheisiin. Kotimaan
terveysmatkailijat ovat pääkohderyhmä, mutta ulkomaalaisillekin matka
kannattaa. Hyvinvointimatkailun näkökulmasta oppia voi ottaa mm. rauhallisen tunnelman
sekä esteettisen vaikutelman luonnista. Puiston ja järvenrannan rauhasta voi
nauttia ilman autoliikennettä ja kylpylähotellien rakentamisessa on isosta
kapasiteetista huolimatta onnistuttu monimuotoisilla tilaratkaisuilla
välttämään massatunnelma. Paikallisuuteen, esteettisyyteen sekä
terveellisyyteen panostetaan niin sisustuksessa kuin ravintolapalveluissakin.
Bad Saarowin inspiroivassa
järvenrantamaisemassa WelDest-hankkeen työpajatyöskentelyssä löivät viiden
maan korkeakoulujen ja hyvinvointimatkailun elinkeinoedustajat viisaat päänsä
yhteen siitä, mikä on oleellista kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä
edistävässä matkailukohteessa ja sen kehittämisessä. Keskeisimmiksi
osa-alueiksi nousivat:
- osaamisen
tärkeys koskien niin asiakaspalvelua, liiketoimintaosaamista kuin terveyden ja
hyvinvoinnin edistämiseen liittyvää ammatillista osaamista
- paikallisuus
ja paikalliset asukkaat voimavarana eli paikalliset luovat pitkälti kohteen
ilmapiirin ja paikallisuudesta kumpuavat myös autenttiset palvelut ja elämykset
- luonto
hyvinvoinnin resurssina: maisema, luonnon tarjoamat aktiviteettimahdollisuudet
sekä luonnon antimet niin hoidoissa, ruoassa kuin sisustuksessakin tukevat
henkistä ja fyysistä hyvinvointia
- palveluiden
laatu – palveluiden tarjoajien pitäisi pyrkiä mittaamaan niin asiakkaiden
odotuksia kuin kokemuksiakin, jotta pystyisivät luomaan asiakkailleen entistä
paremmin arvoa
- matkailukohteen
kehittämisessä keskeiseksi nähtiin pitkäjänteinen yhteistyö: yhteistyön
koordinointiin, vision ja strategian määrittämiselle ja jalkauttamiselle sekä
yleisen infrastruktuurin kehittämisen rahoituksen etsimiseen pitää löytyä kohteesta
prosessinomistaja, joka voi olla esimerkiksi Destination Management
Organisation, yrittäjäyhdistys tai vastaava.
Tämä työpajatyöskentely
täydensi hankkeen aiempaa asiakas- ja asiantuntijatutkimusta sekä
maakohtaisten fokusryhmien tuloksia. Tulokset jatkojalostetaan alkusyksyllä
ilmestyvään sähköiseen oppikirjaan, jota jatkossa hyvinvointimatkailun
kehittämisestä kiinnostuneet matkailukohteet ja yksittäiset yritykset voivat
hyödyntää kilpailukykynsä kasvattamisessa.
Hyvinvointimatkailukohteet
olivat myös kiikarissa WelDest-partnereiden tutustuessa maailman suurimpaan
matkamessutapahtumaan ITB:hen Berliinissä. Messuilta löytyikin lukuisia
hyvinvointimatkailukohteita ja myös matkanjärjestäjiä, jotka ovat erikoistuneet
ulkomaille suuntautuvaan terveyttä ja hyvinvointia edistävään
valmismatkatuotantoon. Esimerkiksi Puolan osastolla sekä wellness- että
terveydenhoitomatkailupalvelut olivat näyttävästi esillä. Kaiken kaikkiaan jäi
kuitenkin olo, että useat messuosastot elävät viime vuosituhatta. Perinteiset
osastot esitteitä notkuvine pöytineen saavat kävijän helposti laahustamaan ohi
osaston ilman, että hänelle jää mitään mielikuvaa, mistä alueesta tai maasta on
kyse.
Hyvinvointimatkailu on
yksi Matkailun edistämiskeskuksen neljästä tuoteteemasta
ulkomaanmarkkinoinnissa. Isot kuvat Suomen osastolla olivat plussaa, mutta
kokonaisvaikutelma jäi kuitenkin hiukan laimeaksi. Toki luonto nousi kuvista
vahvana esille - WelDestinkin tutkimustulokset osoittavat asiakkaiden
arvostavan aktiviteetteja ja rentoutumista luontoympäristössä.
Telle Tuominen
Matkailupalveluiden lehtoriTurun ammattikorkeakoulu
MATKA 2014 -messujen antia
MATKA 2014 -messuilla 16.1. Suomen, Viron ja Islannin matkailusta vastaavat ministerit keskustelivat matkailun merkityksestä ja tulevaisuudennäkymistä omissa maissaan. Kaikki ministerit näkivät matkailun kasvavana elinkeinosektorina. He korostivat tarvetta viestittää maidensa ulkomaanmarkkinoinnissa, että kaikki maat tarjoavat niin moninaisen kirjon kokemuksia ja eksotiikkaa, että ne ovat enemmän kuin yhden matkan arvoisia. Kaukomarkkinoiden näkökulmasta Itämeren alue sekä Pohjola tarvitsisivat ministerien mielestä brändin kirkastamista.
Sekä Islannin että Suomen matkailu nojaa vahvasti luontoon, vuodenaikoihin ja aktiviteetteihin luonnossa. Maiden ministerit näkivät tuotekehitystarpeen myös "plan B"-tuotteissa, ts. tuotteissa, jotka yllättävät asiakkaat positiivisesti, jos ilmojen herra estää alunperin suunnitellun ulkoilma-aktiviteetin toteuttamisen. Tällainen tuotetarjonta auttaisi myös sesongin pidentämisessä.
Ministereitä oli pyydetty tilaisuutta varten valitsemaan kuva, joka heidän mielestään kertoo maan matkailun tulevaisuudesta. Ministeri Jan Vapaavuoren kuvassa matkailija kulkee paljain jaloin suomalaisen metsikön sammalikossa. Vapaavuori näkee puhtauden, turvallisuuden ja hiljaisuuden Suomen valtteina, jotka houkuttelevat jatkossakin turisteja kokemaan aitoja, suomalaisia elämyksiä.
Messuilla tapaamani hyvinvointimatkailun kehittämisestä vastaava Matkailun edistämiskeskuksen tuoteasiantuntija Liisa Renfors kertoi, että hyvinvointimatkailustrategian päivitys tehdään lähikuukausien aikana. Hänen mukaansa suomalainen luonto on jatkossakin tärkeä kulmakivi hyvinvointimatkailutarjonnassamme. Ministeri Vapaavuoren "sammalkävely" kannattaisi mitä ilmeisimmin tuotteistaa. Keski-Euroopassa voi jo ostaa paljain varpain kävelyn aamukasteisella niityllä wellness-elämyksenä.
Kuvassa elinkeinoministeri Jan Vapaavuori sekä Viron ja Islannin elinkeinoministerit Juhan Parts ja Ragnheiður Elín Árnadóttir Vapaavuoren tulevaisuuskuva taustallaan.
Telle Tuominen
Lehtori, Turun AMK
Mistä löytyy suomalainen hyvinvointimatkailukohde?
Yhä useampi on kiinnostunut vapaa-ajallaan tekemään jotain henkisen ja fyysisen hyvinvointinsa edistämiseksi. Matkaillessa irtaantuminen arjen rutiineista tarjoaakin hyvän mahdollisuuden tutustua terveyttä ja hyvinvointia edistävään palvelutarjontaan. Minne siis matkata terveyttä ja hyvää oloa tankkaamaan? Matkailun edistämiskeskuksen sivusto visitfinland.com on suunnattu erityisesti ulkomaalaisille, Suomesta kiinnostuneille matkailijoille. Sivustolta ei löydy erillistä health tourism, wellbeing tai wellness -linkkiä, mutta pienellä kaivamisella Silence, please ja Wild&free -tuoteteemalinkit kuitenkin paljastavat, että Suomessa voi ainakin saunoa, hypätä avantoon tai rentoutua mökin hiljaisuudessa. Silence, please -sivuilta pääsee linkin kautta myös suomalaisten kylpylöiden sivuille. Listausta hyvinvointimatkailukohteista ei kuitenkaan tule vastaan.
WelDest-hankkeen puitteissa lähdimmekin etsimään Suomen hyvinvointimatkailukohteita laajemmin Internetistä. Matkailukohde, englanniksi tourism destination, on käsite, josta ei ole yhtä hyväksyttyä määritelmää. WelDest-hankkeessa matkailukohde päädyttiin määrittelemään kohteeksi, jota johdetaan ja markkinoidaan kokonaisuutena ja jossa useampi toimija tuottaa matkailijoille suunnattuja palveluita kuten majoitus- ja ruokapalveluja. Koska asiakas tänä päivänä mitä todennäköisimmin etsii Internetistä hyvinvointimatkailukohteita, päätimme kahlata läpi matkailukohteiden ja matkailun alueorganisaatioiden sivuja käyttäen yhteisesti hankkeessa määriteltyjä viittä kriteeriä:
- matkailukohdetta markkinoidaan sen Internet-sivuilla terveys-, hyvinvointi- tai kylpylämatkailukohteena
- matkailukohteen ympäristöstä kuvataan löytyvän luonnon resursseja, jotka mahdollistavat henkisen ja fyysisen virkistymisen
- matkailukohteessa on peruspalvelutarjonta, ts. majoitus- ja ruokapalveluita ja kohde on ainakin jossain määrin saavutettavissa myös julkisella liikenteellä
- matkailukohteessa on matkailukohteen kehittämisestä/markkinoimisesta vastaava organisaatio
- matkailukohteessa on matkailijoille suunnattuja terveydenhoito- ja hyvinvointipalveluita
Internet-sivujen analyysissa löytyi vain yksi kohde, Ikaalinen, joka täytti kaikki yllä mainitut viisi kriteeriä. Neljä kriteeriä täyttyi Lahden, Naantalin, Savonlinnan seudun, Peurungan, Vierumäen ja Rokuan osalta. Näistä Lahti, Peurunka ja Vierumäki markkinoivat itseään hyvinvointimatkailukohteena, kun taas Naantalilta ei löydy varsinaista kuvausta kohteen profiilista. Savonlinnan seutua luonnehditaan järvien ja tapahtumien kautta ja Rokuan ykkösvaltiksi nostetaan Geopark. Neljä kriteeriä täyttävistä kohteistakin esimerkiksi Lahden seudulla matkailijoille suunnattu terveydenhoito- ja hyvinvointipalveluiden kirjo on Internet-sivujen perusteella kuitenkin vaatimaton.
Alueorganisaatioiden sivuja tarkasteltaessa neljä kriteeriä täyttyy Pohjois-Savon, Kainuun, Etelä-Pohjanmaan sekä Lappeenrannan ja Imatran yhteismarkkinointisivuilla. Pohjois-Savossa merkittävin keskittymä löytyy Kuopion seudulta, Kainuussa Vuokatista, Etelä-Pohjanmaalta Härmästä ja Lappajärveltä. Saimaan itärannalla tarjontaa on niin Lappeenrannassa kuin Imatrallakin.
Yhteenvetona voisi todeta, että yllä ensimmäisenä mainittu kriteeri on siinä mielessä hyvin tärkeä, että jos matkailukohdetta tai -aluetta markkinoivat tahotkaan eivät markkinointiviestinnässään luonnehdi kohdetta terveyttä ja hyvinvointia edistävänä kohteena, ei se oletettavasti juolahda matkailijallekaan mieleen. Internet-sivuja analysoidessa silmiin pisti myös huolestuttava trendi: kun kymmenen vuotta sitten kritisoitiin, että matkailukohteiden sivuilta ei löytynyt ostettavia tuotteita, vaan maalailtiin kohdetta ja sen tarjontaa pelkillä yleiskuvauksilla, on tilanne tänä päivänä päinvastainen. Nyt matkailija törmää useimmilla suomalaisten matkailukohteiden ja alueorganisaatioiden nettisivuilla tilanteeseen, että löytyy linkkeinä majoitus, ruokailu, nähtävyydet ja muut palvelut ja siinä lähestulkoon kaikki – ei minkäänlaista kohteen profilointia. Mihin on imagomarkkinointi unohtunut? Maailmassa on tuhansia kohteita, joissa on hotelleja, ravintoloita, nähtävyyksiä ja muita palveluita. Kyllä matkailukohteen etusivulta pitäisi jo selkeästi paistaa sanoin ja kuvin kohteen profiili, jolla se haluaa erottua kilpailijoista.
Telle Tuominen
Matkailupalvelujen lehtori, Turun ammattikorkeakoulu
AJATUKSIA ATTERGAUSTA
Kun kansainvälisen hyvinvointimatkailukohteiden kehittämishankkeen WelDestin osallistujamaita pohdittiin, oli Itävalta itsestään selvä partnerimaa. Itävallalla on pitkät kylpyläperinteet, esimerkiksi keisarillinen perhe nautti aikoinaan Bad Ischilin suola- ja mutahoidoista. Itävalta on myös edelläkävijä itse maksaville, terveystietoisille matkailijoille suunnatussa modernissa wellness-tarjonnassa. Itävaltalaisten vahvuus on laatuosaamisessa. Esimerkiksi Alpine Wellness ja Best Health Austria -kylpylät ja hotellit on auditoitu tarkoilla kriteereillä. Itävallasta löytyy myös täsmäkoulutusta hyvinvointimatkailualalle. Esimerkiksi itävaltalainen WelDest-hankkeen korkeakoulupartneri FH Joanneum tarjoaa maisteritasolle asti opintoja matkailuun liittyvien terveyspalveluiden johtamisessa.
Kokousmatka Salzkammergutin kuuluisalla matkailualueella sijaitsevaan Attergauhun sisälsi myös pikatutustumisia alueen hyvinvointimatkailuun. Hotellihuoneessa odottivat paikallisen matkailujohtajan tervehdyksenä Hildegard von Bingenin reseptin mukaan tehdyt keksit. Tämän n. 900 vuotta sitten eläneen pyhimyksen terveys- ja ravitsemusopit ovat edelleen varsin tunnettuja saksankielisellä alueella. Attergaussa sijaitsee yritys, joka tuottaa mm. Hildegardin oppien mukaisia yrtti- ja spelttituotteita.
Hotel Winzer on Attergaun johtava hotelli. Salzkammergutin alueella kun ollaan, alueelle nimen antanut suola on pääroolissa hotellin uudella suolawellness-alueella, jossa voi saunoa suolahöyrysaunassa tai kellua suola-altaassa. Paikallisuus näkyy myös energisoivien kivien ja vuorikristallien käytössä: aamun voi aloittaa juomalla vettä, johon kivet ovat ladanneet voimaa yön aikana ja päivällä voi ladata akkujaan vuorikristallisaunassa. Makoisat yöunet takaa yöpöydällä oleva sebramäntyä sisältävä pussi tai parhaimmillaan sembramännystä tehty sänky. Ylhäällä vuoristossa kasvavan sembramännyn erittämien eteeristen öljyjen yöunta parantava vaikutus on ollut pitkään tunnettu.
Hotel WInzer antaa ajateltavaa myös kylpylähotellien erilaistumisstrategioista. Hotellin pääkohderyhmä on selvästikin romanttiselle rentoutumislomalle tulevat pariskunnat. Punaiset sisustuksen värit, paikoin jopa lievästi aiheeltaan eroottiset taulut sekä lepohuoneiden pariskuntaleveyttä olevat löhöpedit kertovat tästä. Keskieurooppalaista kylpylää ei voi ajatella ilman lepotiloja. Pariskunnillekin tehdyt lepotilat sijaitsevat sauna- ja allasosastoilla vieri vieressä vain puoliksi läpinäkyvien verhojen eristäminä. On vaikea kuvitella suomalaista Mattia ja Maijaa tällaiseen leposaliin, kun samassa tilassa voi olla jopa kymmeniä muita rentoutujia. Konsepti näyttää kuitenkin toimivan ainakin saksankielisten maiden markkinoilla, sillä hotellin käyttöaste on yli 80 %. Ainakin kohderyhmä on selvästi rajattu – toisin kuin useimmissa suomalaisissa kylpylähotelleissa, joissa ”kaikkea kaikille” –ajattelu usein vielä hallitsee.
Telle Tuominen
Matkailupalvelujen lehtori, Turun ammattikorkeakoulu